Puheenjohtajan terveiset vuodelle 2014

Nyt kun vuosi on vaihtunut, voi hetken muistella mennyttä. Meidän menestyksemme kunnallisvaaleissa oli kohtuullinen – neljä valtuutettua. Yhtenä syynä menestykseemme oli Veijon saama suuri äänimäärä. Saimme luottamuspaikat, joita tavoittelimme.

Itse olen ollut teknisen lautakunnan jäsenenä. Ensimmäisen vuoden perusteella sanoisin, että toiminta eri ryhmien välillä toimi hyvin. Asioihin pystyi tarvittaessa vaikuttamaan. Minusta ei kuitenkaan ole mielekästä lähteä vaatimaan äänestystä jokaisesta asiasta josta on eri mieltä, jos omalla esityksellä ei ole läpimenomahdollisuuksia.

Loppuvuosi 2013 oli pimeä, märkä ja erittäin vähäluminen. Samaan aikaan osuivat myös kunnan henkilöstön lomautukset, ei siis mikään mieltä ylentävä jakso. Jos jotain hyvää etsitään, niin ehkä yhtenä asiana on pienentyneet lämmityskustannukset. Toisena hyvänä asiana voinee mainita, että autotehdas lienee saavuttanut tavoitteensa Mersujen suhteen – toisen käden tietoa, ei faktaa.

Nyt kun vuosi 2014 on alkanut, niin muistutan että tämä on myös EU-vaalivuosi. Liityimme Euroopan Unioniin 1.1.1995. Liittyminen tehtiin kansanäänestyksen pohjalta. Äänestyksessä EU sai 56.9% äänistä, ja myönnettäköön, että myös minun. Sanotaan, että ”kuka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään”, mutta tämänkin uhalla muistelen kaiholla niitä EU:n hyvyydestä annettuja lupauksia. Mikään ei ole toteutunut.

1.1.1995 meiltä vietiin itse asiassa osa kansallista päätösvaltaa joko Brysseliin tai Strasbourgiin, riippuen siitä missä mepit majailevat. Jos nyt pääsisin äänestämään niin vastaus olisi ehdoton EI EU:lle ja syventyvälle integraatiolle.

Toinen ja pahempi päivä taisi olla 1.1.2002, kun euro otettiin käyttöön. Euron yhtenä tarkoituksena oli estää kansallisten valuuttojen devalvaatiot ja tämä tarkoitus on onnistunut hyvin. Meillä vain unohdettiin, että devalvaatio on aina ollut osa suomalaista vientipolitiikkaa. Jos markan hinta häiritsi markkinoita, niin ei muuta kuin devalvoimaan. Jos katsoo markan historiaa, niin se devalvoitui noin 30% / 10 vuotta toisen maailmansodan jälkeen. Mainitsin tuossa aikaisemmin pahan päivän 1.1.2002, mutta tämä on itse asiassa seurausta 1.1.1999 tehdystä rahaliiton perustamisesta, jolloin markan peruuttamattomaksi euro-muuntokurssiksi määritettiin 5.94573.

Kannattaa kirjata muistiin hyödyt, joita EU on tuonut sinulle, ja päätellä listan pituudesta mitä pitäisi tehdä.

Mutta kaikesta huolimatta
MENESTYKSEKÄSTÄ VUOTTA 2014
ja vastoinkäymisistä välittämättä yhdessä eteenpäin

Martti Jokinen